מערכת החינוך לגיל הרך בקיבוץ דברת

חינוך לגיל הרך | עדכון אחרון: 31/05/2017 21:49

מערכת הגיל הרך בדברת עובדת על פי התפישה החינוכית האומרת כי "הילד זקוק לאקלים של קבלה ללא תנאי". אנו שמים דגש על צרכיו הרגשיים של הילד, כבודו, היותו ייחודי ביכולותיו ובצרכיו, ובמקביל: פיתוח יכולות חברתיות של תקשורת, פתרון בעיות, עצמאות ויוזמה.

את שני התחומים המרכזיים הללו, חיזוק הייחוד האישי ותמיכה ביכולות החברתיות, אנו מטפחים באמצעות התבוננות והקשבה לילדים, פיתוח דיאלוג בין מחנכות, ילדים והורים, וכן שימוש בכלים חינוכיים כמו תיווך ומעורבות משתתפת, שמטרתם העיקרית היא התקרבות אל הילד, מציאת שפה משותפת אתו, וחיזוק המוטיבציה שלו להתנסות במגוון רחב של פעילויות, ומתוכן, בזכות הקשר עם המבוגר שמתעניין ומגיב, יגלה הילד את יכולתו להשפיע על סביבתו, זוהי חוויה מחזקת את ה"עצמי" של הילד ביחסו אל העולם.

 

סביבת הפעילות של הילדים כוללת:

מרחב הבית : ובו מגוון אביזרים וחומרים המאפשרים פעילות תנועה, משחק סמלי, עבודה בחומרי יצירה, בנייה, ספור, משחקי שלחן ותיבות פעילות מגוונות.

חצר : ובה ארגז חול ואזור פעילות בגרוטאות, המאפשר התנסות מוטורית מאתגרת והתנסות חושית מגוונת, וכן הפעלת דמיון, גמישות מחשבתית ופתרון בעיות.

טיול : פעילות יום יומית, שעיקרה התנסות חושית בסביבה הקרובה לבית, ובהדרגה גם בסביבת הקבוץ כולו. פעילות זו מביאה את הילדים להכרות מעמיקה עם המרחב הפיזי והאנושי המקיף אותם, על מגוון ההתרחשויות בו, חילופי עונותיו ודמויות האנשים שחיים ועובדים בו. כך תוך מפגש חושי עשיר והרבה חוויות רגשיות מחזק הטיול את הקשר בין הילד לסביבתו הפיזית והאנושית.

סדר יום קבוע :  בנוסף לשיגרה הקבועה, של קבלת הילדים, ארוחות, לימוד הרגלי ניקיון ושינה, פועלים הילדים יום יום בבית, בחצר ובטיול, קביעות זו מאפשרת להם התנסות מעמיקה על בסיס ניסיונות חוזרים ונשנים, במקומות שנעשים, בהדרגה מוכרים ובטוחים עבורם, יום יום חווים הילדים חוויות ומעבדים אותן באמצעות שיחה משחק ויצירה. חוויות אלו הן המקור למגוון רחב של תכנים שמעסיקים את הילדים ומרחיבים את עולמם.

פעילויות יחודיות : בנוסף לסדר היום הקבוע והרצוף ישנן מספר פעילויות שבועיות כמו: 

פעילות תנועה : מתקיימת, אחת לשבוע בחדר תנועה מאובזר ומאתגר. 

פעילות מוסיקה : ניתנת אחת לשבוע בגנים הבוגרים.

חלק מהחגים והמועדים אנו חוגגים ביחד עם ההורים.

ימי הולדת : מתקיימים בכל בית ילדים בשעה הנוחה לו, ובתאום עם ההורים.

קבלת שבת : בימי שישי מתקיימת בכל בית קבלת שבת.

חגים : בכל חג מתקיימת קבלת חג, ולחלק מהחגים מוזמנים ההורים.

חנוכה, ומסיבת סיום השנה, מתקיימים בדרך כלל, אחרי שעות הפעילות, ביחד עם ההורים.

הרגלי חיים : אלו הם דפוסי התנהגות בסיסיים, שחובה שכל ילד וילדה ירכשו אותם כחלק מתהליך השתלבותם במציאות חיים משפחתית-חברתית-תרבותית. לדוגמא: הרגלי הרדמות ושינה, הרגלי אכילה, גמילה מבקבוק, הרגלי פתרון סכסוכים ועוד.

כל גיל מעלה את הצורך בחיזוק הרגלים קודמים ובלימוד הרגלים חדשים. בהדרגה אנחנו מלמדים את הילד לפעול בתוך מסגרת של מציאות נתונה, ובתוך מגבלותיה למצות את מירב יכולתו. הויתור על "עקרון העונג" לטובת "עקרון המציאות" מלמד את הילד לקבל גבולות, ומקנה לו תחושת בטחון ושליטה בסביבה שהמבוגרים עיצבו בעבורו, בהיותם אלו שיודעים מה טוב ומתאים לו. חשוב לציין שהצוות החינוכי מנסה להפחית ככל האפשר את ההגבלות על חופש היוזמה והפעילות של הילדים מתוך גישה המכבדת את הביטוי האישי של הילד, כפי שהוצגה בפתיחה. תהליך לימוד ההרגלים נעשה בהדרגה ובשיתוף פעולה עם הילד ועם הוריו והעקרונות המנחים בו הם הכבוד לקצב האישי ולבשלות של כל ילד, הצגה חיובית של הציפייה מהילדים ומתן עידוד לשיתוף פעולה מצדם.

 

מקומו של ההורה במערכת :  בנוסף על הילדים, שהם מושא עבודתנו החנוכית ובהם ממוקדות עיקר מטרותינו אנו רואות בהורים קליינט חשוב ביותר, חשוב לנו להגיע אתכם ההורים להבנה ולשיתוף פעולה בכל מה שנוגע לילדכם. חשוב לנו ללמוד להכירם "דרך העיניים שלכם" שמלוות אותם מלידתם. ולא פחות חשוב להקשיב לקשיים שלכם, שמתעוררים מדי פעם, כחלק נורמלי מהליך גידול ילדים. דיאלוג קבוע ורצוף ביננו הוא הכלי שמאפשר לנו לממש כוונות אלו. פעמיים בשנה, לפחות, אמור כל צוות להיפגש עם כל זוג הורים לשיחה יזומה שנושאה: ילדכם/ ילדתכם בתהליך התפתחותם.

ציפייתנו מכם ההורים שתיקחו חלק פעיל ויוזם במערכת יחסי גומלין זו.

הצוות החינוכי :   חלק גדול ממאמצי עבודתנו מושקע בטיפוח הצוות החינוכי:

* הצוותים מקבלים הדרכה חינוכית.

* מחנכות יוצאות להשתלמויות ממושכות.

* מתקיימים מפגשים קבועים של גננות ומחנכות מובילות ללימוד והתייעצות.

* כל צוות מקיים פגישות קבועות של דיון וגיבוש דרכי עבודה.

* מדי פעם מתקיימים מפגשים משותפים לכל המחנכות במערכת, למטרת השתלמות והדוק הקשר   החברתי.

מבנה אירגוני/ניהולי של המערכת : זיוה קטוע- רכזת הגיל הרך, אחראית בפועל על כל כוח אדם, הדרכה פדגוגית ואירגונית לצוותים, קביעת קבוצות הגיל ותיכנון מעברים, קליטת ילדים, העשרת הצוות, קשר והדרכה להורים בהתאם לצורך.

מזכירת הגיל הרך - מירי מירון (הרשמות לגנים, קשר עם משרד התמ"ת ועוד)

הנהלת חינוך ציבורית- גוף המורכב מאנשי הקיבוץ -איילה - יו"ר, זיוה, תאיר, אייל, מירב, תמי, רונית, יונתן, תמיר.

תפקידה ללוות ולפקח על התנהלות מערכת החינוך ולדון בנושאים עקרוניים.

 

במערכת הגיל הרך 5 בתים:         

בית תינוקות6599548

פעוטון נקר6599205

פעוטון ברוש6599207

גן צעיר צבר6599305

גן קסמים6599206

                                                  

בתי הילדים מאויישים על ידי צוותים קבועים ומיקצועיים.

מבנה הצוותים - מטפלות, וגננת/מטפלת מובילה.

במערך העבודה יש גם מטפלות מחליפות. המחליפות עובדות בבתי ילדים קבועים כמה שיותר בהם הילדים מכירים אותן. בין צוותי הבתים קיים קשר הן בעבודה השוטפת (תיאום פעילות עזרה מבית לבית) והן מפגשים של מובילות עם רכזת הגיל הרך.

נהלים : שעות פעילות - א‘ - ה‘ - ,07.00-16.00  ימי שישי : 12.45 - 07:00 בערבי חג 7:00-12:30.

חופשת הקייץ: המערכת תהיה סגורה בין התאריכים  23/8 - 31/8 כולל, לצורך התארגנות. חוזרים לבתי הילדים ב-1/9.

שיחת הורים - מתקיימות בכל בית בהתאם לצרכי הגיל והבנת המובילה הן אסיפת הורים או שיחות אישיות. השיחות יעסקו בנושאים הקשורים לתכנים ולשלב התפתחותי של הילדים על פי הצורך.

שיחות הורים אישיות מתקיימות ביזמת הצוות או על פי בקשת ההורים.

ליווי והדרכה - צוותי העבודה מלווים על ידי רכזת הגיל הרך בייעוץ פדגוגי ואירגוני לאורך כל השנה ונעזרים במדריכה חינוכית.

המטפלות משתתפות בהשתלמויות העשרה בהתאם לנושא ההשתלמות ויכולת המערכת.  

רכזת הגיל הרך והצוותים עומדים לרשותכם בכל שאלה ובעיה

זיוה קטוע - 050-2027505

מירי מירון -050-2027471

 

קיבוץ דברת, קיבוץ דברת ד.נ יזרעאל 19325
טל: 04-6599547, פקס: 04-6492437, דוא"ל: tova-dav1@davrat.org.il